Vasen-bg Museovirasto  
Henkilöhakemisto YhteystiedotPalaute

På svenska | In English

Oikea-bg
Museovirasto myönsi avustuksia kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden alusten korjauksiin ja perinteistä kunnostustyötä tekeville telakoille ja veistämöille

Museovirasto myönsi avustuksia kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden alusten korjauksiin ja perinteistä kunnostustyötä tekeville telakoille ja veistämöille


Museovirasto on myöntänyt yhteensä 274 074 euroa käytettäväksi kulttuurihistoriallisesti arvokkaiksi luokiteltujen alusten kunnostus- ja entistämistöihin sekä perinteistä kunnostustyötä tekevien telakoiden ja veistämöiden kiinteiden koneiden ja laitteiden korjaukseen. Avustushakemuksia saapui kaikkiaan 29 ja nyt avustuksia myönnettiin yhdeksälle kohteelle. Niiden joukossa on ensimmäistä kertaa myös yksi purjevene ja yksi veneveistämö. Avustushakemusten käsittely jatkuu, ja päätökset lopuista avustushakemuksista tehdään helmikuussa 2013.

Suurin avustus myönnettiin vuonna 1874 Viipurin konepajalla valmistuneen höyrykuunari Salaman kannen ja kansirakenteiden uusimiseen. Höyrykuunari Salama on apupurjein varustettu potkurihöyrylaiva, joka kuljetti matkustajia ja rahtia reitillä Joensuu–Savonlinna–Lappeenranta–Viipuri–Pietari. Salama kuuluu Savonlinnan maakuntamuseon kokoelmiin.

Avustusta myönnettiin myös viimeiselle porvoolaisen telakka- ja laivanrakennusperinteen jatkajalle, vuonna 1932 Porvoon länsirannalle perustetulle Wileniuksen telakalle (Wilenius Båtvarv). Telakka opittiin aikoinaan tuntemaan korkeatasoisista puisista huvi- ja kilpapurjeveneistä, joista useat suunnitteli yksi aikansa tunnetuimmista konstruktööreistä, porvoolainen laivanrakennusinsinööri Gösta Kyntzell. Nykyään Wileniuksen telakan tarjoamilla perinteisten veneiden säilytys- ja entisöintipalveluilla on huomattava merkitys maamme veneilyhistorian ja -kulttuurin vaalimiselle.

Ensimmäinen Museoviraston avustama vene on 6mR-luokan s/y Renata. Gustaf Estlanderin suunnittelema vene rakennettiin Petterssonin telakalla Ouritsaaressa Helsingissä vuonna 1927. Veneen tilaaja ja ensimmäinen omistaja oli valtiomies ja yritysjohtaja Carl Henrik Volter Ramsay. NJK:n pitkäaikainen kommodori ja suomalaisen kilpapurjehduksen kehittäjä Henrik Ramsay voitti s/y Renatalla mm. Sandhamin Regatan vuonna 1928.

Avustusta saaneet kohteet


S/s Salama, Savonlinna
Omistaja Savonlinnan kaupunki
Myönnetään avustusta 100 000 euroa aluksen kannen ja kansirakenteiden uusimiseen

Wilenius Båtvarv, Porvoo
Omistaja Oy N-Group Ab
Myönnetään avustusta 20 000 euroa telakan mastokraanan, vesillelaskuluiskan, huoltolaiturien ja veistämön vanhojen koneiden kunnostukseen.

S/s Unnukka, Lappeenranta
S/s Unnukka on vuonna 1900 Paul Wahl & Co telakalla Varkaudessa valmistunut matkustajalaiva. Myönnetään avustusta 12 000 € aluksen höyrykattilan tuubien uusimiseen, kattilan panelointiin ja kattilan luukkujen korjaukseen.

S/s Haapaniemi, Viitasaari
S/s Haapaniemi on Friisin telakalla Kokkolassa vuonna 1905 valmistunut höyryhinaaja. Myönnetään avustusta 2 000 € aluksen rungon kunnostukseen.

S/y Renata, Porvoo
Myönnetään avustusta 91 472 € käytettäväksi aluksen rungon kunnostukseen.

S/s Puhois, Savonlinna
Enso Gutzeit Oy:n telakalla Tainionkoskella vuonna 1925 valmistunut niputtaja. Myönnetään avustusta 3950 € käytettäväksi aluksen höyrykattilan tuubien uusimiseen.

S/s Ahti, Lappeenranta
Omistaja Höyrylaiva s/s Ahti perinneyhdistys ry
Alus on rakennettu höyryhinaajaksi Helsingin Hietalahdessa vuonna 1892 O. Eklundin telakalla. Myönnetään avustusta 2125 € käytettäväksi aluksen höyrytekniikan kunnostukseen.
   
S/s Halla XVII, Savonlinna
Oy Kotkan Rauta Ab:n valmistama höyryhinaaja, joka laskettiin vesille vuonna 1908. Myönnetään avustusta 2500 € käytettäväksi aluksen kannen kunnostukseen.

Fregatti Suomen Joutsen, Turku
Omistaja Forum Marinum -säätiö
Vuonna 1902 Ranskan St. Nazairessa valmistunut täystakiloitu teräsrunkoinen purjelaiva, Suomen Laivaston entinen koululaiva. Alus kuuluu Forum Marinum – säätiön kokoelmiin. Myönnetään avustusta 40 000 € aluksen sisätilojen restaurointiin ja ennallistamiseen.


Lisätietoja avustuksista antaa erikoistutkija Hannu Matikka, 040 128 6273, hannu.matikka@nba.fi
Wileniuksen telakka
Wileniuksen telakka. Porvoo. Valokuva Vesa Virtanen.

 



Sivukartta



Sivu päivitetty 8.8.2017
© Museovirasto