Vasen-bg Museovirasto  
Henkilöhakemisto YhteystiedotPalaute

På svenska | In English

Oikea-bg
Museovirasto jakoi perinnealusten ja telakoiden entistämisavustukset

Museovirasto jakoi perinnealusten ja telakoiden entistämisavustukset


Museovirasto on myöntänyt 463 637 euroa käytettäväksi arvokkaiksi luokiteltujen alusten entistämiseen sekä perinteistä kunnostustyötä tekevien telakoiden ja veistämöiden kiinteiden koneiden ja laitteiden kunnostukseen.

Hakemuksia saapui 54 kappaletta, joiden yhteenlaskettu hakusumma oli 3,3 miljoonaa euroa. Valtaosa hakijoista oli yksityishenkilöitä ja yleishyödyllisiä yhteisöjä, mutta mukana oli myös muutamia kohteita, joiden omistaja on kunta, museo tai kauppamerenkulkua harjoittava alus. Useimmiten avustusta haettiin aluksen rungon kunnostustöihin.

Avustus myönnettiin 30 kohteelle, joista 12 on höyrylaivoja, 3 moottorilaivoja, 1 purjelaiva, 2 moottorivenettä ja 6 purjevenettä. Avustusten saajien joukossa on lisäksi kolme museoiden kokoelmiin kuuluvaa alusta sekä kolme perinnealusten kunnostusta ja säilytystä tarjoavaa telakkaa.

Suurin avustus, 40 000 euroa myönnettiin höyrylaiva Panun tukiyhdistykselle vuonna 1898 valmistuneen kuivarahtialus Panun entisöintiin ja pienin, 600 euron suuruinen avustus vuonna 1901 rakennetun höyryhinaaja Vännin höyrykattilan arinoiden valamiseen.

Kooltaan suurin avustettu laiva on vuonna 1961 valmistunut, 75 metriä pitkä jäänmurtaja Sampo, jonka puukansien uusimista tuetaan 25 000 eurolla. Normandian maihinnousua varten New Yorkissa vuonna 1943 rakennetun haminalaisen hinaaja Merikarhun konetekniikan kunnostustyöhön myönnettiin 10 000 euroa. Museoaluksista avustusta saivat mm. turkulainen parkki Sigyn ja kansainvälisesti ainutlaatuinen, K H Renlundin museon kokoelmiin kuuluva, Englannin kuninkaalliselta laivastolta Krimin sodan aikana kaapattu maihinnousualus.

Suurimman telakoille myönnetyn avustuksen, 39 000 euroa sai Suolahden perinnetelakka nostoradan ja varustelulaiturin kunnostukseen. Purjeveneistä huomattavimmat avustukset myönnettiin pietarsaarelaiselle s/y Henriettalle, joka sai 37 000 euroa rungon restaurointiin sekä helsinkiläiselle s/y Ursulalle, jonka tulipalossa tuhoutuneen takilan rekonstruointia tuetaan 30 000 eurolla.

Lisätietoja perinnealusten entistämisavustuksista antaa erikoistutkija Hannu Matikka, puh. 040 128 6273, hannu.matikka@nba.fi

Luettelo avustuksen saajista


5 höyryhinaaja  Juno
Borgå Mekaniska Verkstadin vuonna 1907 rakentama höyryhinaaja Juno palveli Porin tulitikkutehtaan hinaajana vuoteen 1927 saakka. Mereltä Juno siirtyi uuden omistajan myötä Päijänteelle Nurmisen Saha Oy:n omistukseen, jonka palveluksessa alus hinasi tukkilauttoja 1960-luvun puoliväliin saakka. Kuva: Sohvi Puro.

Lehdistökuvat

Nämä kuvat on tarkoitettu vain tiedotusvälineiden käyttöön. Muu käyttö on kielletty. Klikkaa kuvaa, niin saat sen ladattavaksi.

5 höyryhinaaja  Juno
Borgå Mekaniska Verkstadin vuonna 1907 rakentama höyryhinaaja Juno palveli Porin tulitikkutehtaan hinaajana vuoteen 1927 saakka. Mereltä Juno siirtyi uuden omistajan myötä Päijänteelle Nurmisen Saha Oy:n omistukseen, jonka palveluksessa alus hinasi tukkilauttoja 1960-luvun puoliväliin saakka. Kuva: Sohvi Puro.
6 Merikarhu
M/s Merikarhu on vuonna 1943 New Yorkissa Yhdysvalloissa Normandian maihinnousua varten rakennettu hinaaja. Suomeen Merikarhu tuli vuonna 1946, kun Kansanhuoltoministeriö osti Yhdysvaltain asevoimien selvittelyelimeltä hinaajan sodanjälkeiseen miinanraivauskäyttöön. Alus toimi Haminan kaupungin satamahinaajana vuodesta 1952 vuoteen 1990 saakka. Kuva: m/s Merikarhu perinneyhdistys.
3 Henrietta
Henrietta on Jakobstads Båtvarvilla vuonna 1947 rakennettu Knud H. Reimersin suunnittelema Itämeren kahdeksikko. Kuva: Jan Backman.
12 Toimi
Vuonna 1898 Helsingissä J.D. Stenberg & Söner konepajalla valmistunut matkustajahöyrylaiva Toimi. Kuva:  Lahtis-Siipiratas Höyrylaivaseura ry.


8 Parkki Sigyn
Parkki Sigyn on rakennettu vuonna 1887 Göteborgissa Gamla Varvetilla. Kuva: Forum Marinum.
9 jäänmurtaja Sampo
Vuonna 1961 Wärtsilän telakalla Helsingissä rakennettu jäänmurtaja Sampo on yksi neljästä Karhu- sarjan jäänmurtajasta. Nykyisin Kemissä nähtävyytenä ja matkailujäänmurtajana toimiva alus toimi lähes 30 vuotta jäänmurtajana Perämerellä. Kuva: Kemin Satama Oy.



 



Sivukartta



Sivu päivitetty 8.8.2017
© Museovirasto