Vasen-bg Museovirasto  
Henkilöhakemisto YhteystiedotPalaute

På svenska | In English

Oikea-bg
Kansallismuseosta museoiden ykkösbrändi Suomessa – miten se tehdään?

Kansallismuseosta museoiden ykkösbrändi Suomessa – miten se tehdään?


Sammon puolustus yksityiskohta freskostaKansallismuseon museoperhe, yhdeksän museota ja kaksi linnaa, elää uudistumisen aikaa. Yhdessä henkilöstön kanssa päivitetyn strategian ja uuden organisoitumisen myötä on aloitettu brändiuudistus, näyttely- ja tapahtumatoiminnan uudistaminen sekä Kansallismuseon tilojen suunnittelu. Suomessa on vain yksi kansallismuseo ja Kansallismuseon tavoitteena onkin olla museoiden ykkösbrändi Suomessa.

Keskustelu Suomesta ja sen identiteetistä ei ole vähentynyt – päinvastoin, se on lisääntynyt, moniarvoistunut ja tullut moniääniseksi. Kansallismuseo haluaa olla keskustelussa mukana maamme laajimmilla kulttuurihistoriallisilla kokoelmilla ja yhteensä 11 museokohteella. Kansallismuseon velvollisuus on uusiutua. Ei riitä, että säilytämme kokoelmia tuleville sukupolville, niillä on oltava käyttöä ja merkitystä tässä ja nyt.

Vuonna 2014 Kansallismuseon kokonaiskävijämäärä oli 517 000 kävijää, mutta tulevaisuuden tavoitteet ovat vielä korkeammalla. Tavoitteena on puhutella kaikkia suomalaisia, mutta sisältöjä kohdennetaan entistä tarkemmalla korvalla myös nuorille kohderyhmille. On pystyttävä avaamaan ovia entistä enemmän, aktivoimaan yleisöjä ja välittämään tutustakin aiheesta uusia näkökulmia. Kaikkien kohteiden on oltava sillä tasolla, että niissä viihdytään ja museokäyntiin on muitakin syitä kuin näyttely.

Museossa on luotu visio ja kehittämisen polut, joiden tavoitteena on luoda kokonaisvaltaista museokokemusta, vahva vuorovaikutus asiakkaisiin, ajankohtaista tapahtumallisuutta ja matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja Kansallismuseon museokohteissa.

Hyvää museokokemusta rakentamassa


Museon täytyy elää ajassa. Museo on tapa viestiä, media, ja sen sisältöjen on oltava ajankohtaisia. Parhaimmillaan museossa voi nähdä oman elämänsä ja elinpiirinsä laajemmassa yhteydessä, tunnistaa jotain ikuista, pysyvää ja inhimillistä – ja samalla kokea hetkeen liittyvän lumouksen.  

Kansallismuseo tavoittelee kävijöikseen myös niitä, jotka eivät ole tottuneet museossa käymään. Museon ei tarvitse vain kertoa ja näyttää asioita, se voi myös tehdä yhdessä. Juuri aloitettu perusnäyttelyn uudistaminen koskee kaikkia suomalaisia ja sen rinnalla tulee kulkemaan merkittäviä yleisöhankkeita, joissa mm. kansallista identiteettiä, kansallisuutta, valtion historiaa sekä taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia -näkökulmaa käsitellään laajasti.

Brändiuudistuksen lähtökohtana on ollut 11 museokohteen museoperhe, jossa kaikilla museoilla on oma roolinsa ja profiilinsa. Kaikki kohteet ovat eräänlaisia kansallisaarteita, korvaamattomia, kiehtovia ja uusia näkemyksiä herättäviä. Museoperheelle luotu yhtenäinen brändi-identiteetti kertoo myös kokonaisvaltaisesta uudistumisesta ja museokokemuksesta, jossa näyttelyiden ohessa museon tapahtumilla, kokouspalveluilla, kahvilalla, ravintolalla ja museokaupalla on merkittävä rooli. On tärkeää kertoa Kansallismuseon rooli kulttuurisen ja valtiollisen historian tallentajana, jakajana ja osallistajana. Museokohteiden yhteinen tunnus kuvaa Kansallismuseota historian huoneina, tiloina ja paikkoina, jotka avaavat uusia näkökulmia menneeseen, nykyhetkeen ja tulevaan.  

Lähivuosina vaihtuvat näyttelyt keskitetään Kansallismuseoon, Merimuseoon ja Hämeen linnaan. Muissa kohteissa ei ole suuria vaihtuvia näyttelyitä, mutta rinnalla on kiinnostavia ja ajankohtaisia pop up -näyttelyitä ja tapahtumallisuutta. Näyttelyihin liittyy selkeitä strategisia valintoja ja näyttelyt on tehtävä entistä näkyvämmiksi. ”Uskon, että jokaisen näyttelyidean perusteellisella harkinnalla, testaamisella ja aktiivisella viestinnällä ja markkinoinnilla sekä vilkkaalla tapahtumatoiminnalla onnistutaan avaamaan museota uusille kävijöille”, ylijohtaja Elina Anttila linjaa.

Vuoden 2015 näyttelyohjelma on monipuolinen


Päänäyttelyitä ovat Kansallismuseon Sibelius-juhlavuoden huipentumana ”Jean Sibelius – Jokainen nuotti pitää elää” -näyttely ja Merimuseon ”1715. Taistelu Itämerestä”. Maaliskuussa avautuu kaksi Sibelius-aiheista näyttelyä Hämeen linnassa. Huhtikuussa Hvitträskissä tutustutaan Hvitträskin vieraisiin. Tamminiemessä avautuu toukokuussa Miss Universum 1975, joka kertoo kauneuskilpailusta suomalaisen voittajan, Anne Pohtamon kautta. Kansallismuseossa avataan syyskuussa Brilliant!, joka esittelee suomalaista korumuotoilua ja kultasepäntyötä 1960-luvulta lähtien nykypäivään saakka.

Vuoden 2015 vaihtuvat näyttelyt:

Voimalla liikkeelle! Suomen merimuseo, 13.3.2015 – 23.8.2015
Janne - Kohtaamisia Jean Sibeliuksen lapsuuden ja nuoruuden maailmassa, Hämeen linna, 20.3.2015 – 20.3.2016
Sibeliuksen maisema, Hämeen linna, 20.3.2015 – 20.3.2016
Hvitträskin vieraat, Hvitträsk, 17.4. – 15.11. 2015
Miss Universum 1975, Tamminiemi, 8.5. – 31.12.2015
Brilliant! Kansallismuseo, 18.9.2015 – 1.2.2016
Jean Sibelius – ”Jokainen nuotti pitää elää”, Kansallismuseo, 16.10.2015 – 13.3.2016
1715. Taistelu Itämerestä, Suomen merimuseo, 13.11.2015 – 27.3.2016

Yleisötyössä tapahtumat merkittävässä roolissa


Kansallismuseon Joulukuusimetsän toteutukseen 2014 osallistui noin 600 vapaaehtoista. Match Made in Museum – sinkkuilta – oli avaus uusien aikuisyleisöjen puoleen ja keräsi yli 400 osallistujaa yhden illan aikana.

Tänä kesänä Kansallismuseon pihalle nousee Kansallismuseon Kesäpiha -tapahtumakokonaisuus, jonka teemana ovat juhannussalot ja historialliset kasvit. Hämeen linnassa kevään päätapahtuma on Buhurt-turnaus, keskiaikaisen kaksinkamppailulajin näytöstapahtuma, joka on samalla lajin mm-osakilpailu.

Kansallismuseon ystäväyhdistys perustettiin 29.1.2015


Kansallismuseon ystävät / Nationalmuseets vänner perustettiin 29.1.2015. Puheenjohtajaksi valittiin suurlähettiläs Heikki Talvitie. Yhdistyksen hallitus järjestäytyy toimikuntiin ja järjestää ohjelmaa, varainhankintaa ja omalta osaltaan kasvattaa uutta museoyhteisöä.

Lisätietoja
ylijohtaja Elina Anttila, elina.anttila@nba.fi, p. 040 128 6131,
markkinointipäällikkö Mikael Neuvonen, mikael.neuvonen@nba.fi, p. 040 128 6342

Kansallismuseo, Mannerheimintie 34, Helsinki.
Museo avoinna ti-su 11-18, ma suljettu.
www.kansallismuseo.fi



Kansallismuseo on Suomen historiallinen keskusmuseo, jonka ydintehtävä on valtakunnallisesti keskeisen kulttuurihistoriallisen pääoman tallentaminen ja jakaminen.

Kansallismuseon museoperheeseen kuuluu yhdeksän museota ja kaksi linnaa - Kansallismuseo, Kulttuurien museo (toiminta jatkuu Kansallismuseossa), Suomen merimuseo, Seurasaaren ulkomuseo, Tamminiemi, Hvitträsk, Louhisaari, Urajärven kartano, Alikartano, Olavinlinna ja Hämeen linna.

 



Sivukartta



Sivu päivitetty 8.8.2017
© Museovirasto