Vasen-bg Museovirasto  
Henkilöhakemisto YhteystiedotPalaute

På svenska | In English

Oikea-bg
Renessanssi. Nyt! -näyttely tuo ainutlaatuista italialaista renessanssi-taidetta Suomeen

Renessanssi. Nyt! -näyttely tuo ainutlaatuista italialaista renessanssi-taidetta Suomeen


Renessanssi. Nyt - Rafaelista Tizianiin -näyttely tuo 42 teosta italialaisilta renessanssi-mestareilta Kansallismuseoon. Teokset ovat vuosilta 1500–1600 ja ne ovat ensi kertaa nähtävissä Suomessa. Lisäksi esillä on aikakauden esineistöä.

Näyttelyyn tulee esille töitä yli 20 eri taitelijalta. Ensimmäistä kertaa Suomessa voi tutustua esimerkiksi Rafaelin ja Tizianin maalauksiin. Rafael ja Tizian kuuluvat Leonardo da Vincin ja Michelangelon ohella italialaisen renessanssimaalauksen suurimpiin nimiin. Näyttelyssä on esillä myös muitten huomattavien taiteilijoiden kuten Lorenzo Lotton, Tintoretton, Girolamo Romaninon ja Giovanni Battista Moronin maalauksia. Esillä on myös kahden tunnetun naistaiteilijan tuotantoa.

Näyttely on Suomen kansallismuseon 100-vuotisjuhlavuoden päänäyttely. Valtaosa teoksista on lainassa Pinacoteca Tosio Martinengo -museosta, Bresciasta sekä muilta italialaisilta lainaajilta. Näyttelyn maalaukset edustavat Lombardian alueen renessanssia. Näyttelyn teokset tulevat Kansallismuseoon Puolasta, jossa näyttely oli aiemmin tänä vuonna esillä. Helsingin jälkeen näyttely matkaa Alankomaihin.

- Olemme todella iloisia, että saamme tuoda Suomeen ensimmäistä kertaa esille Rafaelin ja muiden suurten italialaisten renessanssi-mestareiden teoksia. Tämä näyttely syntyi kahden museon ja tuottaja StArtin välisestä yhteistyöstä, ja se juhlistaa satavuotiasta Kansallismuseota, sanoo Fondazione Brescia Musein pääjohtaja Luigi Di Corato.

Maalausten lisäksi näyttelyssä voi nähdä aikakauden esineistöä. Kansallismuseon kokoelmista esillä on kymmenen aikakauden italialaista mitalia. Lahdesta näyttelyyn on lainattu 1400-luvun lopulta peräisin oleva kapioarkku ja Italiasta aikakauden haarniskoja.

Renessanssi sijoittuu keskiajan ja uuden ajan taitekohtaan 1300-luvulta 1500-luvun loppuun. Aikakaudella ihmisten ajattelutapa, kulttuuri, tiede ja taide muuttuivat. Renessanssi näkyi maalaustaiteessa realistisempana ihmisvartalon ja tilan käsittelynä sekä uudenlaisina kuva-aiheina. Uskonnollisten aiheiden rinnalle nousivat maalliset aiheet kuten kohtaukset antiikin maailmasta, maisemat ja muotokuvat. Vaikutteita haettiin antiikin ajasta.

- Renessanssissa on kiinnostavaa, että ihmiset katsoivat tuhat vuotta taaksepäin antiikin aikaan. Uutta kulttuuria voi syntyä kun katsotaan menneeseen. Historia antaa pohjan uudelle, sanoo Kansallismuseon näyttelypäällikkö Minerva Keltanen.

Antiikin aikana maalaustaiteessa suosittiin realistista kuvausta. Esikuvia ei säilynyt renessanssin aikakaudelle, mutta tieto antiikin taiteesta saatiin kirjallisista lähteistä. Keskiajalla maalaukset kuvastivat vahvasti henkistä elämää. Renessanssissa palattiin jälleen realistiseen kuvaukseen ja palvottiin fyysistä kauneutta.

Renessanssi. Nyt! -näyttelyyn liittyy samanniminen julkaisu, joka esittelee näyttelyn teokset kuvin ja sanoin sekä avaa niihin liittyvää runsasta symboliikkaa. Kirjassa on myös professori Matti Klingen, näyttelypäällikkö Minerva Keltasen sekä italialaisten asiantuntijoiden artikkeleja, jotka kuvaavat renessanssin aikakautta ja sen taiteen merkitystä. Julkaisua myy Kansallismuseon museokauppa ja sen hinta on 25 €.


Renessanssista lyhyesti
  • Renessanssi sijoittuu keskiajan ja uuden ajan taitekohtaan 1300-luvulta 1500-luvun loppuun ja se tarkoittaa uudelleensyntymistä.
  •  Aikakaudella ihmisten ajattelutapa, kulttuuri, tiede ja taide muuttuivat - moderni ihminen syntyi, kun uskonnon valta mureni ja asioita ryhdyttiin tutkimaan tieteen keinoin.
  •  Renessanssi näkyi maalaustaiteessa realistisempana ihmisvartalon ja tilan käsittelynä sekä uudenlaisina kuva-aiheina. Uskonnollisten aiheiden rinnalle nousivat maalliset aiheet kuten kohtaukset antiikin maailmasta, maisemat ja muotokuvat.
  •  Maalaukset tehtiin kirkolle, aatelille ja vaurastuvalle porvaristolle tilaustöinä.
  •  Uutta oli, että taiteilijat ryhtyivät signeeraamaan teoksena.
  •  Renessanssin vaikutteet virtasivat Pohjois-Eurooppaan viiveellä, mutta hiljalleen taide alkoi levitä graafiikka-vedoksina, jolloin eri maiden taiteilijat saattoivat tehdä kopioita esim. italialaisten mestareiden teoksista.

Näyttelyn toteutus

  • Maalaukset pääosin Pinacoteca Museo Tosio Martinengosta Bresciasta, joka on osa Fondazione Brescia Museita.
  • Tuottajana StArt
  • Italialaisina kuraattoreina Roberta D’Adda ja Luigi Di Corato
  • Suomalaisena kuraattorina Minerva Keltanen
  • Grafiikka: G-Works
  • Suomessa toteutusta on tukenut Italian kulttuuri-instituutti
  • Italian suurlähetystö toimii näyttelyn suojelijana


Näyttely:
Renessanssi. Nyt! - Rafaelista Tizianiin - 1500-luvun maalauksia Italiasta
Kansallismuseossa 23.9.2016 - 15.1.2017
Pääsymaksut:  Aikuiset 15 €/ S-etukortilla 14 €/ Alennuslippu 11 €/ Museokortilla ja Helsinki cardilla  5€

Lisätietoja ja kuvapankki:

näyttelypäällikkö Minerva Keltanen, p. 0295 33 6463, minerva.keltanen@kansallismuseo.fi
näyttelyamanuenssi Aino-Maija Kaila, p. 0295 33 6362, aino-maija.kaila@kansallismuseo.fi

Kuvat medialle:


Siunaava Kristus Vapahtaja_renessanssi

Rafael: Siunaava Kristus Vapahtaja

Raffaello Sanzio da Urbino eli lyhyemmin Rafael oli elinaikanaan ihailtu ja tunnettu maalari. Rafaelilla oli tiedon mukaan noin 50 apulaista, jotka auttoivat häntä teosten eri työvaiheissa.  Näyttelyyn tulee esille mm. Rafaelin oheinen teos Siunaava Kristus Vapahtaja, jonka on todennäköisesti tilannut aikanaan yksityishenkilö hartauskuvaksi.
 


Isotta Brembati Giovan Battista Moroni 839) jpg

Giovan Battista Moroni: Isotta Brembati

Näyttelyyn esille tuleva Moronin teos Isotta Brembati on poikkeuksellinen maalaus, sillä se on kokovartalokuva naisesta. Yleensä kokovartalokuvia tehtiin vain hallitsijoista.
 

Lateraanikirkon kaniikin muotokuva Sofonisba

Sofonisba Anguissola: Lateraanikirkon kaniikki

Aikakaudella oli poikkeuksellista että nainen maalasi. Yksi aikakauden parhaista naistaiteilijoista oli Sofonisba Anguissola, joka oli aatelisperheen tytär. Perheen tyttäristä neljä viidestä maalasivat. Sofonisba Anguissola oli kuuluisa jo eläessään ja tuli tunnetuksi muotokuvistaan. Hän teki pitkän uran taiteilijana ja kuoli vasta 93-vuotiaana.


Aatelisnainen Salomen asussa

Alessandro Bonvicino, kutsuttu Moretto da Brescia: Aatelisnainen Salomena


renessanssi_pinkki mies

Girolamo Romani, kutsuttu Romanino: Herrasmiehen muotokuva

Giulio Campi_Mustapukuinen aatelismies

Giulio Campi: Mustapukuinen herrasmies


Neilikkamadonna

Rafaelin työhuone: Neilikkamadonna


Lorenzo Lotto_Paimenten kumarrus

Lorenzo Lotto: Paimenten kumarrus


Synnitön sikiäminen_renessanssi

Luca Mombello: Synnitön sikiäminen ja Taivaan Isä


Renessanssi 2 MV Soile Tirilä

Näyttely Kansallismuseossa. Kuva Soile Tirilä, Museovirasto.


Renessanssi 3 MV Soile Tirilä


Näyttely Kansallismuseossa. Kuva Soile Tirilä, Museovirasto.


Renessanssi 4 MV Soile Tirilä

Näyttely Kansallismuseossa. Kuva Soile Tirilä, Museovirasto.


 



Sivukartta



Sivu päivitetty 8.8.2017
© Museovirasto