Vasen-bg Museovirasto  
Henkilöhakemisto YhteystiedotPalaute

På svenska | In English

Oikea-bg
Museovirasto jakoi avustukset liikenteen ja viestinnän kulttuuriperintöhankkeisiin

Museovirasto jakoi avustukset liikenteen ja viestinnän kulttuuriperintöhankkeisiin


Museovirasto on myöntänyt yhteensä 100 000 euroa avustuksia 15 liikenteen ja viestinnän kulttuuriperintöhankkeelle. Avustusta saaneista kohteista viisi liittyi liikenne- ja viestintäalan museoiden hankkeisiin ja kymmenen erilaisten maaliikenteen kulkuvälineiden restaurointiin tai konservointiin.

Museoille avustusta myönnettiin liikenteeseen tai viestintään liittyviin kokoelmia, näyttelyitä ja yleisötyötä kehittäviin hankkeisiin. Esimerkiksi tamperelainen Mediamuseo Rupriikki sai 16 700 euron avustuksen hankkeeseen, jossa tuotetaan mobiiliteknologiaan, pelikulttuuriin ja televisiohistoriaan liittyviä videohaastatteluja kokoelmien, tutkimustoiminnan ja näyttelyiden käyttöön. Lahden Radio- ja tv-museo sai puolestaan 13 400 euroa avustusta mediakasvatushankkeeseen.

Kulkuvälineistä avustuksia saivat kolmen rautatiekohteen, kolmen auton, kahden kaivinkoneen sekä kiitoreen ja traktorin restaurointi tai konservointi. Suurin avustus, 10 700 euroa, myönnettiin Turun seudun mobilisteille Ilves-merkkisen auton entisöintiin. Ilves on kaarinalaisen K. Nummelan koritehtaan prototyypiksi jäänyt farmariauto vuodelta 1952. Kotimaista teollisuushistoriaa ja käsityötaitoa edustaa Suomen 100-vuotisjuhlien kunniaksi myös moni muu avustettavista kulkuvälineistä. Tällaisia ovat esimerkiksi Oy Suomen Autoteollisuus Ab:n vuonna 1956 valmistama Sisu-Donau -pakettiauto, Santahaminassa Puolustusvoimain konepajalla vuonna 1954 valmistunut hydraulisen traktorikaivurin prototyyppi Riuku-Vammas, Vaasassa vuonna 1940 rakennettu puukaasukäyttöinen Wasa-traktori sekä Lokomon ensimmäisen kaivinkonesarjan edustaja Teräsmies 3 vuodelta 1950. Vanhin avustetuista kulkuvälineistä on Tampellan tehtaalla Tampereella 1917 valmistunut höyryveturi HKR 5, joka on aikoinaan liikennöinyt Hyvinkään-Karkkilan-radalla ja tunnetaan tuttujen kesken nimellä ”Sohvi”.

Kaikkiaan avustushakemuksia saapui 40, ja haettu summa oli yhteensä 596 684 euroa. Hakemusten määrästä hieman yli puolet kohdistui liikennevälineiden restaurointiin tai konservointiin ja hieman vajaa puolet museoiden kehittämishankkeisiin.

Lehdistökuvat

Lisätietoa avustusten jakamisesta:
erikoisasiantuntija Tapani Sainio, tapani.sainio@museovirasto.fi, puh 0295 33 6014 tai
erikoistutkija Hannu Matikka, hannu.matikka@museovirasto.fi, puh 0295 33 6273

Lisätietoja hankkeista voi tiedustella suoraan avustuksen saajilta.


Vuonna 2017 myönnetyt avustukset liikenteen ja viestinnän kulttuuriperintöhankkeisiin

Akaa, Museoveturiseura ry   
3 600 euroa, Postivaunu PO 9826 restaurointiin

Espoo, Checker Ry
3 300 euroa, Mekes kiitoreki KR-1 kunnostamiseen

Espoo, Espoon Automuseo Ry
3 500 euroa, Oldsmobile Custom -auton konservointiin.

Hyvinkää, Kaivuu ja kuljetus T. Skyttä Oy   
3 600 euroa, Teräsmies 3 -kaivinkoneen analysointeihin ja konservointiin

Jokioinen, Museorautatieyhdistys ry
5 800 euroa, Höyryveturin höyrykattilan tulisijaelementtien uusimiseen

Kangasala, Vehoniemen Automuseoseura ry   
4200 euroa, Valokuva-arkiston perustamiseen ja digitointiin

Keuruu, Haapamäen Museoveturiyhdistys ry
4 100 euroa, Vaunujen ikkunoiden kunnostamiseen

Lahti, Lahden kaupunki/ Lahden kaupunginmuseo   
13 400 euroa, Mediakasvatusta Mastolassa

Mikkeli, Mikkelin Mobilistit ry   
9700 euroa, Donau - Sisu pakettiauton restaurointiin

Petäjävesi, Petäjäveden viestilaitemuseon tukiyhdistys ry   
8 400 euroa, Radioasemanavigaattori

Rauma, Raumanmeren merimuseosäätiö sr   
6 800 euroa, Raumalaisen laivanrakennuksen esinekokoelman luettelointi ja digitointi yhdessä vapaaehtoisten kanssa

Tammela, Mäenhovin Metalli T:mi
4 400 euroa, Riukuvammas -kaivinkoneen analysointeihin ja konservointiin

Tampere, Tampereen kaupungin museopalvelut   
16 700 euroa, Olipa kerran idea - Asiantuntijoiden ääni kuuluviin kokoelmissa ja verkossa

Turku, Turun Seudun Mobilistit ry   
10 700 euroa, Ilves-auton pelastamiseen

Vaasa, Vaasan Veteraaniautoseura - Vasa Veteranbilssäskap ry   
1 800 euroa, Wasa-traktorin kunnostamiseen ja entisöimiseen

HKR 5

Tampellan tehtaalla Tampereella 1917 valmistunut höyryveturi HKR 5 lähdössä matkaan Jokioisten Museorautatiellä. Kuva: Museorautatieyhdistys ry.

Lehdistökuvat

Nämä kuvat on tarkoitettu vain tiedotusvälineiden käyttöön. Julkaistaessa on mainittava valokuvaajan nimi. Muu käyttö on kielletty. Klikkaa kuvaa niin saat sen ladattavaksi.

HKR 5
Tampellan tehtaalla Tampereella 1917 valmistunut höyryveturi HKR 5 lähdössä matkaan Jokioisten Museorautatiellä. Kuva: Museorautatieyhdistys ry.
Mastola
Radio- ja tv-museo Mastolan asiakasraatilaiset tekevät esittelyvideota Ohjelmapolusta, johon kuuluu myös Chromakey-studio. Videokuvaajana Valtteri Koponen, näyttelijöinä Aatu ja Tero Porali. Kuva: Radio- ja tv-museo.
Riuku-Vammas
Santahaminassa Puolustusvoimain konepajalla vuonna 1954 valmistunut hydraulisen traktorikaivurin prototyyppi Riuku-Vammas. Kuva: Tiekonehistoriallinen Seura ry.
Sisu - Donau
Oy Suomen koritehdas Ab:n vuonna 1956 valmistama Sisu-Donau pakettiauto. Kuva: Mikkelin Mobilistit ry.
Teräsmies 3
Lokomon ensimmäisen kaivinkonesarjan edustaja Teräsmies 3 vuodelta 1950. Kuva: Tiekonehistoriallinen Seura ry.



 



Sivukartta



Sivu päivitetty 8.8.2017
© Museovirasto