Vasen-bg Museovirasto  
Henkilöhakemisto YhteystiedotPalaute

På svenska | In English

Oikea-bg

Ohjeet

Avustukset paikallismuseoiden hankkeisiin

Mitä avustuksilla tavoitellaan?
Kuka voi hakea avustusta?  
Kuka ei voi hakea avustusta?
Mihin tarkoitukseen avustusta voi hakea?
Mihin tarkoitukseen avustusta ei myönnetä?
Miten avustusta haetaan?
Avustuksen suuruus
Avustushakemusten käsittely
Millä perusteella hakemuksia arvioidaan?
Toimenpiteet myönteisen päätöksen jälkeen
Selvitys avustuksen käytöstä
Hyväksyttävät menot


Mitä avustuksilla tavoitellaan?
Avustusten tavoitteena on tukea ei-ammatillisesti hoidettujen museoiden kokoelmien ja rakennusten säilymistä, kokoelmien hyvää hallintaa sekä tiedon välittämistä museoiden kokoelmista ja paikallisesta perinteestä. Avustusta voidaan myös myöntää paikallismuseotoiminnan kehittämiseen ja suunnitelmallisuuden edistämiseen.


Kuka voi hakea avustusta?
Avustuksia voidaan myöntää museoille, jotka ovat kunnan, yhdistyksen tai säätiön omistuksessa ja jotka eivät kuulu lakisääteisen valtionosuuden piiriin (Museolaki 729/1992, 1166/1996).

Museoilta edellytetään, että ne ovat ainakin kesäaikaan säännöllisesti avoinna yleisölle. Museotoiminnan ja avoinnapidon tulee olla vakiintunutta.

Yhdistysten ja säätiöiden ylläpitämiltä museoilta edellytetään, että museotoiminta kuuluu sääntömääräisiin tehtäviin ja että museokokoelmien säilyminen on sääntöjen perusteella turvattu myös siinä tapauksessa, että yhdistys/säätiö purkautuu tai muutoin lopettaa toimintansa.


Kuka ei voi hakea avustusta?
• Ammatilliset museot, jotka ovat valtionosuuden piirissä
• Valtio ja valtion hallinnoimat toimijat
• Seurakunnat
• Yhteisöt, jotka ovat oikeutettuja hakemaan seurantaloavustusta Kotiseutuliiton kautta
• Yksityishenkilöt
• Yritykset
Avustuksia ei myönnetä hankkeisiin, joihin voi saada avustusta ELY-keskuksista, valtion tai alueellisilta taidetoimikunnilta, opetus- ja kulttuuriministeriöstä, ympäristöministeriöstä, maa- ja metsätalousministeriöstä tai Museoviraston muista avustuksista.


Mihin tarkoitukseen avustusta voi hakea?
Avustukset kohdennetaan ensisijaisesti seuraaviin tarkoituksiin:
• Museokokoelmien sähköiseen luettelointiin (ensisijaisesti tuetaan luettelointia museoalalla käytössä oleviin kokoelmanhallintajärjestelmiin), kokoelmatietojen käytettävyyden parantamiseen ja kokoelmatietojen ja -aineistojen avaamiseen
• Museokokoelmien säilymisen edistämiseen (kokoelmien konservointiin ja hoitoon, museokokoelmien säilytysolosuhteiden parantamiseen)
• Perusnäyttelyiden uusimiseen ja museotoiminnan suunnitelmiin
• Museorakennusten kunnostussuunnitelmiin ja -töihin, joilla tähdätään museorakennusten säilymiseen, kohteen kulttuurihistoriallisen arvon vaalimiseen tai museotoiminnan edistämiseen
• Museorakennusten palo- ja murtosuojauksen parantamiseen
• Kulttuuriperintö- ja kulttuuriympäristökasvatushankkeisiin
• Paikallismuseotoiminnan kehittämishankkeisiin, joissa tavoitteena ovat asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen, uudet kumppanuudet ja yhteistyömuodot, yhteisöllisen toiminnan vahvistaminen ja vapaaehtoistoiminnan kehittäminen 
 

Mihin tarkoitukseen avustusta ei myönnetä?
• Museon tavanomaisten toimintamenojen kattamiseen. Tavanomaisilla toimintamenoilla tarkoitetaan esimerkiksi museon avoinnapitoon ja opastuksiin liittyviä menoja sekä kiinteistömenoja, kuten lämpö-, sähkö- ja vesikustannuksia.
• Vakinaisen henkilökunnan palkkamenojen kattamiseen.
• Talkootyön laskennallisiin kustannuksiin
• Laite- ja ohjelmistohankintoihin
• Museorakennusten siirtokustannuksiin


Miten avustusta haetaan?
Avustusta voi hakea vain Museoviraston ilmoittamana hakuaikana. Hakuilmoitus julkaistaan Museoviraston verkkosivuilla.

Avustushakemuksen tulee olla perillä Museoviraston ilmoittamaan määräaikaan mennessä, myöhässä saapuneita hakemuksia ei oteta huomioon.

Museovirasto on ottanut käyttöön sähköisen valtionavustusten hakujärjestelmän (asiointipalvelu), jonka kautta avustukset haetaan ja hallinnoidaan kokonaisuudessaan. Avustushakemukset lähetetään Museovirastoon sähköisen asiointipalvelun kautta.

Ohjeet verkkoasiointiin

Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeessa pyydetyt liitteet ja lähettää hakemuksen asiointipalvelun kautta Museovirastolle. Hakija saa avustuspäätöksen asiointipalveluun.

Hakija tekee tarvittaessa hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt asiointipalvelussa. Myös selvitys avustuksen käytöstä tehdään asiointipalvelussa.

Mikäli hakija ei voi hakea avustusta sähköisesti, vapaamuotoisen hakemuksen voi lähettää postitse tai tuoda hakemuksen Museovirastoon.

Hakemuksen tulee sisältää:
• Hakijan tiedot (museon nimi, ylläpitäjän nimi, osoite, tilinumero IBAN-muodossa, avustusasiaa hoitavan yhteyshenkilön nimi, puhelinnumero, ja sähköpostiosoite)
• Suunnitelma, josta käyvät ilmi hankkeen tavoitteet ja toimijat sekä milloin ja miten hanke toteutetaan.
• Hankkeen kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma

Hakemukseen tulee liittää seuraavat pakolliset liitteet:
• Yhteisön toimintakertomus tai muu vastaava selvitys edelliseltä toimintakaudelta. Kunnallisten museoiden osalta riittää museotoimen toimintakertomus
• Yhteisön säännöt tai tieto siitä, että säännöt on toimitettu aikaisemman hakemuksen yhteydessä
• Selvitys kaikista kolmen edellisen vuoden aikana valtiolta, kunnalta, seurakunnalta tai muulta julkisyhteisöltä saaduista avustuksista ja avustuslainoista, määristä ja käyttötarkoituksista.
• Yhteisön tuloslaskelma, tase ja tilintarkastuskertomus edelliseltä tilikaudelta. Kunnallisten museoiden osalta riittää selvitys museotoimen menoista.

Postitse lähetetyn tai Museovirastoon tuodun hakemuksen tulee olla perillä Museoviraston kirjaamossa haun viimeisenä päivänä klo 15.00 mennessä. Museoviraston postiosoite on Museovirasto, PL 913, 00101 Helsinki ja käyntiosoite Sturenkatu 2a, Helsinki.

Jos vapaamuotoinen hakemus halutaan toimittaa sähköisesti, se tulee lähettää osoitteeseen kirjaamo@museovirasto.fi haun viimeiseen päivään klo 15.00 mennessä.


Avustuksen suuruus
Tuen suuruus harkitaan tapauskohtaisesti. Avustukset on tarkoitettu osarahoitukseksi hankkeen kokonaiskustannuksista. Rahoitussuunnitelmassa tulee eritellä tuensaajan omarahoitus, jonka tulee olla vähintään 20 % hankkeen kokonaiskustannuksista. Avustuksen osuus voi olla korkeintaan 80 % hankkeen hyväksyttävistä kokonaiskustannuksista. Omarahoitukseen voi sisältyä hankkeesta syntyviä suoria, kirjanpidossa todentuvia kuluja kuten hanketta varten palkatun henkilöstön palkkakustannuksia tai hankintoja.


Avustushakemusten käsittely
Valtionavustusten myöntöharkinta perustuu valtionavustuslakiin, mahdolliseen erityislakiin, valtion talousarvion määrärahoja koskeviin momenttikohtaisiin perusteluihin ja hakuilmoituksessa ilmoitettuihin avustuksen myöntämisen välttämättömiin edellytyksiin ja avustuslajikohtaisiin myöntökriteereihin.

Hakemukset käsitellään Museovirastossa. Käsittelyaika kattaa ajan asian vireille tulosta sen ratkaisuun. Hakemus tulee vireille sen saavuttua Museoviraston kirjaamoon. Hakemusten varsinainen käsitteleminen alkaa kuitenkin vasta hakuajan päätyttyä.

Valtionavustushakemuksiin on liitettävä kaikki vaaditut liitteet. Tämä on välttämätöntä hakemusten käsittelyn ja keskinäisen vertailtavuuden vuoksi. Hakemusta voi täydentää myöhemmin, mutta mahdollisimman valmiit hakemukset nopeuttavat päätöksentekoa. Tietojen täydennys ja puuttuvat liitteet on pyydettäessä toimitettava viipymättä, ennen asian ratkaisua. Jos toimitettu hakemus on puutteellinen, hakijaa kehotetaan määräajassa täydentämään hakemusta, jollei se ole tarpeetonta asian ratkaisemiseksi. Hakemuksen lähettäjälle ilmoitetaan, miten hakemusta on täydennettävä. Hakija voi myös omasta aloitteestaan täydentää hakemustaan ja toimittaa käsittelyn kuluessa viranomaiselle asian ratkaisemisen kannalta tarpeellisia asiakirjoja. Ratkaisu voidaan tehdä, vaikka pyydettyjä lisäselvityksiä ei ole toimitettu annetun määräajan kuluessa. Täydentäminen ei saa vaarantaa hakijoiden yhdenvertaisuutta. Hakuajan päättymisen jälkeen ei saa esittää uusia vaatimuksia, vaan ainoastaan täydentää ajoissa lähetetyn hakemuksen puutteita.

Museoviraston avustuspäätös valmistellaan Museoalan kehittäminen -yksikössä. Päätösten valmistelussa tehdään yhteistyötä maakuntamuseoiden kanssa sekä tarvittaessa eri viranomaisten ja muiden asiantuntijoiden kanssa.

Kaikista hakemuksista annetaan hakijalle päätös, johon voi vaatia oikaisua Museovirastolta. Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen voi hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen.

Avustushakemusten käsittelyssä noudatetaan Museoviraston 16.3.2015 hyväksymää valtionavustusten menettelytapaohjetta.

Päätöksestä ilmoitetaan kirjallisesti sähköisessä asiointipalvelussa. Ratkaisu annetaan 180 vuorokauden kuluessa hakuajan päättymisestä.
 

Millä perusteella hakemuksia arvioidaan?
Avustukset ovat harkinnanvaraisia ja hakemukset arvioidaan avustushakemuksessa annettujen tietojen perusteella. Hakemukset arvioidaan hankkeen tavoitteiden ja toteuttamisedellytysten, kustannusarvion ja rahoitussuunnitelman realistisuuden sekä toimenpiteiden kiireellisyyden mukaan.

Hankkeen avustuskelpoisuutta arvioidessa pyydetään arvio myös avustusten käyttöä ohjaavalta maakuntamuseolta.

Hakemusten laadullisessa arvioinnissa kiinnitetään huomioita seuraaviin tekijöihin:
1. Kuinka hyvin hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet osuvat yhteen tai useampaan avustuksen painopisteeseen?

2A. Kulttuuriperinnön säilyttämiseen ja käytettävyyden parantamiseen tähtäävissä hankkeissa arvioidaan rakennusten, kokoelmien ja aineistojen merkittävyyttä ja toimenpiteiden kiireellisyyttä. Kokoelmien luetteloinnin osalta priorisoidaan luettelointia museoalalla yleisesti käytössä olevaan kokoelmanhallintajärjestelmään.

2B. Kulttuuriperintöön liittyvän tiedon välittämiseen tähtäävissä hankkeissa arvioidaan tavoitteiden ja toimenpiteiden tarpeellisuutta, suunnitelmallisuutta sekä yhteistyötahojen ja/tai asiakkaiden osallistumista. Priorisoidaan hankkeita, joissa on selkeästi mietitty kenelle, miksi ja mitä ollaan tekemässä.

2C. Museotoiminnan kehittämiseen tähtäävissä hankkeissa arvioidaan tavoitteiden ja toimenpiteiden tarpeellisuutta, suunnitelmallisuutta ja yhteistyötahojen ja/tai asiakkaiden osallistumista. Priorisoidaan hankkeita, joissa on selkeästi mietitty kenelle, miksi ja mitä ollaan tekemässä.

3. Hankkeen toteutusta arvioitaessa kiinnitetään huomiota hankesuunnitelman laatuun. Ovatko hankkeen tavoitteet, toimenpiteet ja rahoitus selkeät? Miten hanke kytkeytyy osaksi museon kokonaissuunnittelua ja kehittämistä?

Hakemukset arvioidaan näillä perusteilla hankkeiden tarkoituksenmukaisuus huomioon ottaen.


Toimenpiteet myönteisen päätöksen jälkeen 
Avustuksen maksatus ja käytön valvonta
Avustuksen saaja tekee maksatuspyynnön asiointiliittymässä.

Museovirasto nimeää avustuspäätöksessä hankkeen valvojana toimivan maakuntamuseon. Avustuksen saajan tulee olla yhteydessä ennen hankkeen aloittamista maakuntamuseoon, jonka kanssa käydään läpi suunnitelmat ja mahdolliset lisäohjeet. Työn valmistuttua tulee olla uudelleen yhteydessä maakuntamuseoon, joka tarkastaa työt niiden valmistuttua. 

Avustuksen käyttöaika
Avustusta voidaan käyttää vain myöntövuoden aikana.

Mikäli avustusta erittäin perustelluista syistä ei voida käyttää myöntövuoden aikana, on avustuksen saajan pyydettävä Museovirastolta lupa käyttöoikeuden siirtoon seuraavalle vuodelle asiointiliittymässä. Avustuksen siirtoa on anottava myöntämisvuoden aikana.

Avustuksen käyttötarkoitus
Avustusta saadaan käyttää ainoastaan päätöksessä mainitusta tarkoituksesta aiheutuviin menoihin, jotka on sisällytetty avustushakemukseen. Mikäli tämä perustelluista syitä on mahdotonta, on avustuksen saajan pyydettävä Museovirastolta avustukselle käyttötarkoituksen muutosta asiointiliittymässä. Tätä koskeva hakemus on tehtävä siten, että päätös käyttötarkoituksen muutoksesta voidaan tehdä ennen avustuksen käyttöä muuttuneeseen käyttötarkoitukseen.

Avustettavan hankkeen peruuntuminen
Avustetun hankkeen peruuntuessa on siitä tehtävä ilmoitus Museovirastoon mahdollisimman pian asian varmistuttua.

Jos avustuksen saaja ei ota avustusta vastaan, on siitä ilmoitettava viipymättä Museovirastolle.


Selvitys avustuksen käytöstä
Museoviraston myöntämän valtionavustuksen käytöstä tulee tehdä selvitys, joka toimitetaan Museovirastoon avustuspäätöksessä mainittuun päivämäärään mennessä. Selvitys avustuksen käytöstä tehdään asiointiliittymässä.

Tiliselvityksen liitteeksi vaaditaan:
• Raportti hankkeen etenemisestä ja tuloksista
• Erittely hankkeen kokonaiskustannuksista, tuloista ja avustuksista (tositteita ei lähetetä, ellei niitä erikseen pyydetä).
• Yhteisön tuloslaskelma, tase ja tilintarkastuskertomus avustuksen käyttövuodelta.

Kunnallisten museoiden osalta riittää selvitys museotoimen menoista.

Hankkeen kuitteja ja muita tositteita ei liitetä selvitykseen, vaan ne tulee säilyttää hyvää kirjanpitotapaa noudattaen avustuksensaajan hallussa kuusi vuotta. Museovirasto tekee tarkastuksia ja pyytää kuitteja tarvittaessa. 

Selvitykseen tulee sisältyä sekä talousraportointi että sanallinen selonteko hankkeen toteuttamisesta ja tuloksista. Selvityksen ei tarvitse olla pitkä, mutta sen tulee antaa selkeä ja riittävä kuva siitä, mitä avustuksella on tehty ja saatu aikaan. Selvityksessä tulee kuvata lyhyesti avustetun hankkeen vaiheet. Lisäksi selvityksessä tulee kertoa avustuksella aikaansaaduista tuloksista sekä arvioida vastaavatko ne hakemuksessa esitettyjä tavoitteita.

Selvityksessä tulee raportoida avustuksen käytölle asetettujen ehtojen täyttämisestä, jos avustuspäätöksessä sellaisia on. Jos hanke on ollut laajempi kuin se toiminta, johon valtionavustusta on saatu tai hanke on kestänyt jo useamman vuoden, tulee selvityksessä selkeästi eritellä se toiminta, johon kyseessä oleva valtionavustus on käytetty.

Hankkeen kustannuksista hyväksytään avustuksella katettaviksi avustuspäätöksessä ilmoitetun summan verran, kuitenkin enintään 80 % toteutuneista hyväksytyistä kustannuksista. Mikäli hanke toteutuu hakuvaiheessa esitettyä pienemmin kustannuksin, avustuksen saaja on velvollinen palauttamaan liikaa maksetun osuuden avustuksesta.
 
Esimerkki:
Hankkeen kokonaiskustannukset hakemuksessa 8 000 €
Museoviraston avustus enintään 6 400 € (80 %)
hakijan omarahoitusosuus 1 600 € (20 %)

Selvityksessä hankkeen hyväksyttävät kokonaiskustannukset 7 000 €
Avustus saa kattaa enintään 80 % (= 5 600 €)
Museovirasto perii takaisin 800 €


Hyväksyttävät menot
Hyväksyttäviksi menoiksi katsotaan hankkeen kannalta tarpeelliset, määrältään kohtuulliset menot. Avustusta ei voida käyttää vakinaisen henkilökunnan palkkamenojen kattamiseen eikä museoiden tavanomaisten toimintamenojen kattamiseen, kuten museoiden avoinnapitoon, oppaiden palkkaamiseen ja normaaleihin kiinteistökuluihin liittyvien kulujen kattamiseen. Laite- ja kalustomenot eivät ole hyväksyttäviä menoja, mutta avustuksella voi vuokrata hankkeessa tarvittavat laitteet.

Kunkin vuoden osalta hyväksyttävinä menoina otetaan huomioon ne menot, jotka kirjanpitolain ja -asetuksen sekä hyvän kirjanpitotavan mukaan on kirjattava kyseiselle tilikaudelle. Hyväksyttäviksi menoiksi ei katsota menoja, jotka ovat syntyneet ennen hakuajan päättymistä.

Hyväksyttäviä menoja eivät ole laskennalliset menot, jotka eivät perustu jo toteutuneisiin menoihin.

Museovirasto hyväksyy kohtuullisina kustannuksina palkat ja palkkiot, jotka on maksettu rahapalkkana tai luontoisetuna. Avustuksella rahoitetun toiminnan tai projektin palkoista on pidettävä työajanseurantaa. Avustuksen saajan tulee varmistaa, että kirjanpitoon tehtävät palkkakirjaukset perustuvat todellisiin, aiheutuneisiin kustannuksiin. Laskennallisia kuluja, esim. talkoo- tai vapaaehtoistyötä, ei hyväksytä. Kohdentamisen tulee myös perustua käytettyyn työaikaan ja avustuksen saajan tulee pystyä esittämään tarvittaessa virastolle palkkojen kohdentamisperiaatteet. Avustetussa hankkeessa tehtäviin töihin ei ole mahdollista käyttää palkkatuella tai muulla työllistämistuella palkattua työvoimaa.

Kohtuullisina matkakustannuksina hyväksytään valtion matkustussäännön mukaisesti toteutuneet kustannukset, mikäli ne on sisällytetty avustushakemukseen eikä niitä ole poissuljettu päätöksessä. Avustuksella katettava matka on tehtävä niin lyhyessä ajassa ja vähin kokonaiskustannuksin kuin mahdollista. Samalla on otettava huomioon matkan ja tehtävien tarkoituksenmukainen ja turvallinen suorittaminen. Perusteet käytetyn matkustustavan valintaan tulee pyydettäessä esittää. Samat periaatteet koskevat sekä palkattuja henkilöitä että luottamustehtävissä toimivia henkilöitä.

Valtion matkustussääntö

Rahalahjoista tai muista rahanarvoisista lahjakorteista aiheutuneet kustannukset eivät ole hyväksyttäviä menoja.

Arvonlisävero hyväksytään avustettavaksi kustannukseksi vain, jos se jää avustuksen saajan lopullisesti maksettavaksi. Toisin sanoen, mikäli avustuksen saaja vähentää verotuksessaan maksamansa arvonlisäverot, avustettavalle kohteelle hyväksytään kustannus nettomääräisenä, eli se mikä tosiasiallisesti maksettiin.

Tutustu myös kohtaan avustuksen käyttöä koskevat määräykset.

 



Sivukartta



Sivu päivitetty 20.9.2017
© Museovirasto