Etusivu > Helsinki > Vironniemen Helsinki > Muut keskustan kaivaukset > Vanha tulli- ja pakkahuone

Vanha tulli- ja pakkahuone

Helsingin kaupunginmuseo 1996 ja 2000



> Vuoden 1996 tutkimukset

> Vuoden 2000 tutkimukset

> Alueen historia

Vuonna 1996 Mariankatu 3:ssa sijaitsevan Vanhan tulli- ja pakkahuoneen perustukset kuntokartoitettiin. Vuonna 2000 etsittiin sopivaa pihakorkeustasoa rakennuksen peruskorjaussuunnittelua varten.

Vanhan tulli- ja pakkahuoneen pihaa.
              Markku Heikkinen 1996, HKM

Vanhan tulli- ja pakkahuoneen pihaa.
Markku Heikkinen 1996, HKM


Vuoden 1996 tutkimukset

Rakennuksen sisällä avattiin kahden huoneen lattiat ja pihalle kaivettiin kaksi koekuoppaa. Toisessa huoneessa oli mukulakivilattia betonilattian alla. Perustusten puuarina löytyi noin kaksi metriä maanpinnan alapuolelta. Sen päällä rakennuksen sisällä oli sekoittuneita maakerroksia, joista tuli joitakin löytöjä. Rakennuksen ulkopuolella oli alimpana vanhoja sekoittuneita maakerroksia.

 

Koekuoppa.
              Markku Heikkinen 1996, HKM

Koekuoppa.
Markku Heikkinen 1996, HKM


Vuoden 2000 tutkimukset

Rakennuksen pihoille tehtiin kolme koekuoppaa etsittäessä sopivaa pihakorkeustasoa rakennuksen peruskorjaussuunnittelua varten. Heti asfaltin alta tuli esiin 1900-luvulla pienistä kivistä tehty mukulakiveys ja sen alta erilaisia sekoittuneita hiekka-, tiilimurska- ja laastikerroksia sekä syvemmältä tummempaa kulttuurimaata. Jälkimmäisistä kerroksista tuli jonkin verran vanhoja esinekatkelmia. Rakennuksen ensimmäisen ja toisen kerroksen lattiaan tehdyt neljä koekuoppaa dokumentoitiin. Ensimmäisen kerroksen betonilattioiden alla oli mukulakiveystä tai tiililattia noin 20 cm:n syvyydessä lattian pinnasta.

 

Sivun alkuun


Alueen historia

Tutkimuskohdassa on sijainnut 1600-luvulla ja 1700-luvun alussa melko tasainen, kaakkoon viettävä avoin alue tai aukio kaupungin pääsataman (nyk. Pohjoissatama) ja sen laivasillan vieressä. Maaherran residenssi sijaitsi koillispuolen kallioilla. Venäläisten isonvihan aikaisen linnoituksen kaakkoiskulman ja itäsivun bastionien välinen valli sijaitsi nykyisen rakennuksen itäseinän ja itäisen pihan kohdalla.

 

Alueella sijaitsi kaupungin tulli- ja pakkahuoneen kaksi eriaikaista rakennusta vuodesta 1736 1800-luvun alkuun. Vanhempi puinen tullirakennus sijaitsi tontin lounaisnurkassa. Nykyisen rakennuksen rakennustyöt aloitettiin vuonna 1758, ja se on kantakaupungin säilyneistä kivirakennuksista toiseksi vanhin Sederholmin talon jälkeen. Rakennuksesta tehtiin raskasrakenteinen, koska siitä piti tulla kaupungin ympärille suunnitellun maalinnoituksen osa kurtiiniin sovitettuna. Vanha tulli- ja pakkahuone on ainoa rakennus, joka toteutettiin kivitalomuuri-suunnitelmasta. Rakennuksen vino sijainti ympäristöönsä nähden johtuu suunnitellusta käyttötarkoituksesta.

 

Kaupungin raati käytti taloa vuosina 1765-1804, koska torilla sijainnut raatihuone oli liian huonossa kunnossa ja myöhemmin purettuna. Rakennus vaurioitui pahasti vuoden 1808 kaupunkipalossa. Se on toiminut sittemmin mm. tullikamarina ja poliisiasemana.

 

Sivun alkuun


Mukulakiveys. Markku Heikkinen 2000, HKM


Tiililattiaa. Markku Heikkinen 2000, HKM

Tiililattiaa. Markku Heikkinen 2000, HKM


Vuoden 1810 kartta asemoituna nykykartalle. 
              
              Markku Heikkinen, HKM

Vuoden 1810 kartta asemoituna nykykartalle.
Markku Heikkinen, HKM




Etusivu | Sivukartta | Vanhaankaupunkiin | Muut keskustan kaivaukset