Laajat helmat: 1850- ja 1860-luku

puku 1850. Kuva: Jan Lindroth Tanssiaispuku
1850
puku 1863. Kuva: Jan Lindroth Tanssiaispuku
1863

Uusrokokoomuoti suosi Euroopassa ruutukuoseja, mihin osaltaan vaikutti Englannin kuningatar Viktorian ja prinssi Albertin kiintymys Skotlantiin. Tyköistuva yläosa jätettiin usein ompelematta kiinni monta kankaanleveyttä nielleeseen hameeseen. Puvut olivat pitkiä, avokaulaisia ja lyhythihaisia. Suosikkikuoseja olivat rokokootyyppiset kukkakuviot ja ruudut. Tanssisaleissa nähtiin myös runsaasti poimutelmia eli volankeja.

Teräs- ja rottinkivanteikot korvasivat 1850-luvun alussa jouhitopatut alushameet. Pariisin nimekkäin muodinluoja Charles Worth suunnitteli vuonna 1856 keisari Napoleon III:n puolisolle Eugénielle ensimmäisen krinoliinin kannatteleman puvun. Krinoliinista, joksi itse pukuakin usein nimitettiin, tuli kokonaisen aikakauden symboli. Kilpailu helmojen laajuudesta ja liehukkeiden määrästä oli kova.Laajimmillaan hameet olivat 1850- 60-luvun taitteessa. Krinoliini jäi käytöstä vuoden 1860 vaiheilla. Muutos näkyi lähinnä hameen muodossa ei volyymissä. Naisen lantionmuoto sai nyt tulla näkyviin, ja ylimääräinen leveys koottiin taakse laahusmaisesti.

1850-691880-891890-991910-191920-291930-391940-491950-591960-691970-79
Aloitus