Platt och tvådimensionellt: 1920-talet

Klänning 1924. Foto: Jan Lindroth Festklänning
1924
Klänning 1925. Foto: Jan Lindroth Aftonklänning
ca 1925
Dräkt 1926. Foto: Jan Lindroth Dräkt för presentation vid hovet
1926
Dräkt 1928. Foto: Jan Lindroth Dräkt för presentation vid hovet
1928
Klänning 1929. Foto: Jan Lindroth Aftonklänning
ca 1929
Klänning 1920-tal. Foto: Jan Lindroth Aftonklänning
1920-t.

Modet efter det första världskriget kan karakteriseras som platt och maskulint. Den raka skärningen förbjöd varje kvinnlig figurlinje också i aftonklänningarna. Ärmarna, kragen, kjolen, midjan, bröstet - allt försvinner ca 1924-25. Målet är det tvådimensionella, ingenting får anas under kläderna: ingenting under den släta ytan! Brösten plattades till med ett slags bälte. Då dekolletaget framtill och baktill ofta var lika öppet, visste kritikerna inte alltid vad som var framsida och baksida på klänningen. Benen skulle visas och strumpornas betydelse för dräkten som helhet fick därmed en större betydelse. Dyra material och dekor kompletterade till sist den enkla skärningen. Dekoren för de skjortliknande dräkterna hämtades från historiska stilar och främst från det forna Egypten. Pärlprydda dräkter står för 1920-talets elegantaste aftonklänningar även i Finlands nationalmuseums samlingar. Ateljé Ika och Stockmanns syateljé lär ha låtit ryska emigranter sy broderier som tog lång tid att göra. Charleston-febern härjade och broderier, veck, tofsar och rysch vid höfterna angav takten. Den nya sexuella frigjordheten märktes i dito minimala kläder, som åter blev aktuella på 60-talet, ackompanjerade av twisten.

1850-691880-891890-991910-191920-291930-391940-491950-591960-691970-79
Inledning